LAKSA KUALA

July 31, 2017

Laksa adalah saalah satu makanan favourite Kak Noor. Tambah-tambah lagi kalau laksa kuala. Percaya atau tidak Kak Noor lebih suka masak sendiri Bukan hanya masak kuahnya je tau tapi masak dengan laksanya sekali.

Sekali dengar macam payah je rasanya kan? Tapi hakikatnya mudah je nak buat laksa ni. Boleh lihat bahan-bahan dan ikut cara-cara yang Kak Noor sharekan kat sini. InshaaAllah mesti jadi!


Foto Nooriha Hazemi. Foto Nooriha Hazemi.
RESEPI LAKSA☆
●2cwn tpung gandum
●3/4cwn tepung Beras
●sedikit garam
●Air panas setengah cawan
●Air sejuk setengah cawan

Uli sampai jadi doh...masukkan adunan dlm acuan maruku...didihkn air untuk merebus......siap!
Ketepikan dulu laksa tu meh kita buat kuahnya pula.

Foto Nooriha Hazemi. Foto Nooriha Hazemi. Foto Nooriha Hazemi. 

☆ RESEPI KUAH LAKSA
●Bawg merah.4biji
●Cili kering segenggam
●Belacan sedikit(blanderkn)

Tumis semua bahan-bahan yang telah di kisar dalam kuali sampai naik minyak.
Kemudian terus masukkan daun kesum dan bunga kantan.

  Ikan rebus macam biasa..kalau ada noxxa pakai tau, jangan hanya di simpan dalam kotak jer...hihihi...senang pakai noxxa HPkn 60minit...tulang pun hancur....terus blanderkan sekali tulang2.....

Kalau pakai periuk biasa kena lah rebus dan asingkan tulang dengan isi.. Kerja ni memang remeh sikit.


Masa rebus masukkan asam keping.. pastu sekalikan rebusan ikan dengan bahan yang di tumis tadi..

Perasakan dengan garam. Ikut suka hati lah.. Nak masin lebih ke.. kemudian biarkan sehingga mendidih....

Last sekali apa lagi... ngap ler!! :D

Foto Nooriha Hazemi.
Sedap di makan dengan telur goreng

Foto Nooriha Hazemi.
- SELAMAT MENCUBA -

You Might Also Like

0 comments